M.Darcot a magyar közönség nemcsak a Magas szőkében láthatta, hanem egy nem is rövid sorozatnak volt az egyik szereplője, amit M-on kétszer is vetítették : Megperzselt szívek és Heléne szemei (ez asszem a folytatása volt). Nemrég ment a Story4-en.
Nemrég az egyik DVD turkálóban 500 Ft-ért volt egy filmje Alain Delonnal együtt - már nem emlékszem, mi volt a címe (talán Jeghideg keblek?) - ahol egy pszichopata gyilkosnőt játszott. A film felejthető, csak a két főszereplő - M.D. és A.D. - miatt érdekes.
Különben érdekes a közös képük A.G. temetésén: Ezek szerint kibékültek. Mert hosszú együttélés után elvett egy más nőt, akivel gyerekei lettek, de a felesége valami miatt évekkkel ezelőt elhagyta, és mágával vitte a gyerekeiket. Úgy néz ki, hogy A.D.-ont ez nagyon megtörte, mert láttam egy Paris Match (?) tetején egy képet, ahogy sírva öleli a fiát, akivel épp találkozhatott.
Említettem korábban A BOSZORKÁNYOK (1966) című szkeccsfilmet is, amelynek Visconti-epizódjában Annie is szerepel. Ezt a filmet a minap az MGM adta, és szerintem fogja is még.
A RENDŐRÖK HÁBORÚJA Robin Davis filmje 1979-ből. Jól emlékszem rá, a magyar mozikban ez akkoriban erőszakos filmnek számított. Marlene Jobert játszotta a főszerepet, aki szintén remek színésznő, de valahogy mifelénk őt sem érdemei szerint ismerik, már aki egyáltalán ismeri. Yves Boisset AZ AKASZTANIVALÓ BOLOND NŐ (1976) című élvezetes bűnügyi filmjében is remekül játszotta a főszerepet. Kuriózum, hogy a kisfiú, akit abban a filmben a védelmére bíztak, nagyfiúként állítólag körözött bűnöző lett.
Nem, mert a francia eredeti film két részét adták ki. Tuti, mert anno megvettem mindkettőt. A MAGAS SZŐKE + 2 SZŐKE című filmet én a hasonló cím ellenére sem ehhez a szériához sorolom, ámbár megjelent ez is magyarul, de azt hiszem, másik kiadónál.
Az amerikai remake nekem nem tetszett. Lehet, a francia eredeti se tetszene, ha most látnám először, de az még gyerekkori élmény. Teljesen odáig voltam Mireille-ért, akkoriban egy másik jó filmje is futott nálunk, a VOLT EGYSZER EGY ZSARU, Georges Lautnertől.
A MAGAS SZŐKE FÉRFI-filmek nálunk is megjelentek DVD-n a Best Hollywoodtól néhány éve. Az ő filmjeiket áruházakban, élelmiszerboltokban is szokták árulni állványról, lehet, hogy valamelyik boltban ezek is fellelhetők.
Az ELLOPTÁK JUPITER FENEKÉT a napokban (2-3 hete?) ment a Duna Tv-n.
Az Alain Delon mellett álló korosabb szőke hölgy szerintem nem más, mint Delon egykori élettársa (a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek elejéig), Mireille Darc, akit a magyar közönség főleg a MAGAS SZŐKE-filmek szexi szőke szépségeként ismerhet. Filmográfiájának java pehelykönnyű tételekből áll, bár egy-egy alakítása azért jelezte, hogy többre lenne képes, mint amennyit rendezői elvártak tőle.
Szrintem a filmes szakma is csak most kap észbe hogy megint elment valaki,akiről elfeledkeztek véletlenül vagy akararva.Amit ember megtehetett ő megtette alábnyoma megmarad örökre.Ő is hiányozni fog és helyét nem tölti be senki.
Az Ellopták Jupiter fenekét című vígjátékot most adták. Régebben több filmjét is lehetet látni, mostanság nem nagyon ismétlik, s az újakkal sem nagyon találkoztam, ami persze az én hibám is lehet.
----------------
Kis kitérő még a múlt-múlt-múltszázadba. Jean Marais nagyon népszerű volt a magyar mozisták, különösen a hölgyek körében. Sok-sok legendás filmje ment nálunk is moziban, televízióban. Már idősebb korában (no volt vagy ötven valahány, szóval még nem annyira…) készített a magyar tévé vele egy beszélgetést. Sorolta a filmjeit, külön kiemelve a legnagyobb szakmai elismerést elérteket, s a közönség által szeretett, népszerű alkotásokat. Persze, ezekről nem is hallottunk itthon. Kiderült, hogy amiért itt elájult az közönség, a közepes kategóriából került ki. De hát volt idő, amikor a középszer még egészen mást jelentett, mint ma.
----------------
Szóval visszatérve Girardóhoz. Igen, nekem is nagyon szimpatikus, remek ember. Legalábbis a közszereplései alapján ilyennek látom. Nem érdekel, ha esetleg más a valóság. De nem hinném. Az emberek hajlamosak a színészt azonosítani a szerepeivel, ami persze részben érthető, emberi tulajdonság, de ugyanakkor butaság is. De szentül hiszem, hogy bizony vannak olyan alkotók, akik nem véletlenül mutatkoznak, olyannak, amilyennek. Hogy a franciáknál maradjak. Pl. Belmondó. Kedves csirkefogó a legtöbb filmjében, de én nem tudok olyant, amelyben kifejezett rossz embert játszana, ellenszenves lenne. Bankrablóként is neki szurkol a néző.
-------------------
Nem ismerem Annie Girardot életét, de az amit a filmtekercsek őriznek, az értékes, megörzendő. A színjátszás a pillanat művészete mondják. Igaz, s idővel az alkotó neve is kikerül a köztudatból. Egy szobor készítőjéről még évszázadokkal később is tudjuk, ki volt az, aki készítette, a színész neve gyorsan feledésbe merül. De ahogyan mi még ma is emlékszünk mondjuk Jászi Oszkárra, Törzs Jenőre, Berki Lilire, talán lesz ember, aki 2111-ben tudni fogja, ki volt Annie Girardot.
Szomorúan értesültem Annie halálhíréről, hiszen az egyik legrokonszenvesebb és legsokoldalúbb európai színésznő volt. Különösen rokonszenvesnek tartottam benne azt, hogy nem nézte le a magas művészet nevében a könnyedebb műfajokat sem, mert tehetségéből bőven futotta azokra is. Igen, jó lenne, ha legalább e szomorú esemény kapcsán elővennék egy kicsit a filmjeit. Például nagyon örülnék André Cayatte bűnügyi drámáinak, vagy akár a CSAK EGY ASSZONY-nak, amelyben egy rákbeteg orvosnőt játszott, s kiváló alakítását César-díjjal ismerték el. Szerencsére magángyűjteményemben azért van tőle egy-két felejthetetlen darab. Épp a közelmúltban jutottam hozzá például A BOSZORKÁNYOK című bájos olasz szkeccsfilmhez, amely ugyan a számomra szintén nagy kedvencnek számító Silvana Mangano tehetségére és sokoldalúságára épül, de a Visconti-epizódban Annie is szerepelt.
Jó lenne, ha legalább most vetítenék a filmjeit! (A hölgy nem iszik, nem dohányzik, nem flörtöl, csak fecseg, Nem zörög a haraszt...Kiáltás az éjszakába, Mindenkinek a maga keresztje, Boszorkányok stb.)
Annie Girardot hosszú évek óta Alzheimer-kórban szenvedett, a család 2006-ban hozta nyilvánosságra, hogy beteg. A művésznő a kór elleni küzdelem jelképévé vált, miután elvállalta, hogy szerepeljen Nicolas Beaulieu rendező Ainsi va la vie (Így múlik el az élet) című dokumentumfilmjében. Annie Girardot háromszor kapta meg a francia filmvilág Oscar-díjaként emlegetett César-díjat, először 1977-ben, majd hosszú szünet után 1996-ban és 2001-ben. "Békésen távozott, anyám és én mellette voltunk" - tudatta unokája, Lola Vogel. 168h