Nosztalgiáztam a bő 10 évvel ezelőtti hsz-ok között, meg régi videókat nézegettem. Azért nagyon fasza dolgokat nyomattunk mi régen! Kár, hogy azóta megöregedtünk megöregedtetek.
Útban Brazíliából hazafelé Svájcon keresztül vezetett az út. Ennek apropójából egy rövid kis Napóleon-emléktúrát is beiktattam a programba. Pár képet sikerült csinálni a genfi reptéren, illetve útban Genfből a Le Rhone folyó völgyében Sion-on át a raron-i reptérig.
A régmúlt idők ikonikus emléke: egy Piper Cheyenne PA-31T, STV-05 regisztrációval a genfi reptér egyik eldugott sarkában.
Balra lent Grex városa, illetve a gryon-i völgy.
Vernayaz városa alul, és a sion-i völgy kapuja elöl.
Nálam Asetto Corsa és Race07 van még porondon, de a Race07 is kezd kikopni és next gen szimeké a jövő ProjectCars-t egyelőre hanyagom erősen.
Codemasters F1-ket mindent kipróbáltam, ahogy a Codemasters más testvéreit mostanában, de nekem egyik sem volt az ami megmozgatott volna és éreztem volna azt, hogy na menjek vele még vagy 100-300kört vagy menjek vele szakaszokat, mint régen F1C, rF vagy Colin Rally vagy Richard Burns Rally kapcsán 1-1 nosztalgikus futamaink előtt felkészülés gyanánt.
Ha valaki autószimulátorozásra adná a fejét két program közül választhat. A tavaly megjelent Asetto Corsa és az idén megjelent Project CARS küzül. Nézzük hát melyiket érdemes beszereznünk.
Asetto Corsa vs Project CARS
Gyökerek:
Az Asetto Corsa-t (továbbiakban AC) a Kunos Simulazioni nevü olasz csapat fejlesztette akik a netKar nevü játék fejelesztésével kezdtek majd utánna több kisebb cimmel jelentek meg, amik után 2013ban kezdék fejleszteni az AC-t. A Project CARS-t (továbiakban PCARS) szintén egy független kis csapat a Slightly Mad Studios csinálta, azonban ennél a csapatnál olyan emberek dolgoznak akik korábban a gtr2-t és a gt legends-et fejlesztették. A kiadó nevéhez fúződik továbbá a Need for Speed Shift 1-2 ami ugyebár a leginkább szimulátoros NFS volt. A Project CARS-ban a CARS jelentése Community Assisted Racing Simulator, rengeteg a játékot támogató szimulátor rajongó véleménye alapján formálódott a program.
A két járék grafikája teljesen rendben van, a kornak megfeleő és gyönyörű látványt nyújt amennyiben elég erős gépünk van hozzá. Ami feltünt, hogy a PCARS-ban egy kicsit feltünő a LOD váltás, főleg ha nem maximumon van a kocsik részletessége. A két játék menüje is minden igény kielégit, az AC-ét kicsit szokni kell, de amúgy teljesen rendben van.
A hangokra sem panaszkodhatunk, minden autónak teljesen realisztikus hangja van és nagyon jól szólnak. Ha pl replayt nézünk és külső nézetből nézzük az autókat akkor remekül viszhangzik a gépek morajlása. Az AC-ben egy kicsit hangosnak találtam a kerekek csikorgását, de ezen egy kis beállitással gyorsan segitettem.
Az irányitás is hozza a szimulátoroktól elvártat, az AC egy nagyon kicsit mintha részletesebb FFB efekteket adna. Az AC-ben lehetőségünk van a kontroller gombok mellé másodlagos irányitást pl billenytűzet gombokat is megadni. A PCARS egyik nagy hibája, hogy nem lehet elmenteni a controller profilt. Ez elég gáz ha mondjuk nincs elöl a kormány, átváltunk billentyűzetre akkor minden beállitás ugrott, a kormányra visszaváltva lehet konfigolni mindent előlről.
Természetesen mindkét játékban megtalálhatók a szokásoks segitségek, kormány és fék segitség, kipörgésgátló, blokkolásgátló, stabilitás segitő.
A PCARS-nál egy elég nagy hiányosság, hogy menet közben ha kapcsolgatom pl a TC-t akkor semmi felirat nem jelzi, hogy történt valami, pedig a kocsi viselkedése egyértelmüen megváltozik. Az AC-ben még a turbó töltését is változtathatjuk menet közben. Ez mondjuk a Shelby Cobra-nál jött jól, ahol letekertem, hogy egyeltalán a pályán tudjak maradni :) Mindkét játékban ki/be kpcsolható az ideális nyomvonal ami a megfelelő sebességet is jelzi mefgelelő színekkel. Az AC-ben ez statikus, a PCARS-ban pedig dinamikus, tehát attól függ, mennyivel megyünk éppen az adott helyen. Ez elég nagy segítség egy új pálya megtanulásakor.
Autók. Mindkét játékban brutál részletesen ki vannak dolgozva a gépek, kívül belül. Az AC-ben van egy showroom is, ahol körbejárhatjuk a gépeket, beleülhetünk, mintha egy kiállitóteremben lennének. Az autók mozgása is rendkivül élethú remekül lehet érezni a különbséget a különböző járgányok viselkedése között. Főleg AC-ben ahol pl van Ferrari 458 utcai gép és Ferrari 458 GT2 versenygép. Az utcaival eléggé meg lehet szenvedni a Nordschleife-én, a versenyváltozattal pedig sokkal kellemesebb a körözgetés. A hosszú egyenesekben repeszve a görönygyös részeknél a kocsi néha odaveri az alját, a hirtelen fékezésnél néha felkoppannak a lengéscsillapitók, stb.
A két játékban szereplő autók remekül kiegészitik egymást, ami az egyikben nincs az a másikban benne van. Pl Airel Atom - KTM Xbow. Az AC-ben viszonylag kevés autó van de ez csak akkor tűnik fel, ha a PCARS-ban ránézünk az autók listájára (Szerintem több féle kocsi van mint ahány féle mod-ot rfactorhoz próbáltam.). A PCARSban van néhány olyan gép is ami nincs licencelve igy más a neve, ilyenek az F1, és a GP2 GP3, gépek. Azért a régi és az új Mini-t hiányolom mindkét programból, főleg úgy hogy sok BMW benne van. A pályákkal szintén hasonló a helyzet az AC-ben nincs nagyon sok (Nordschleife is csak valamelyik DLC-ben) a PCARS-ban pedig rengeteg (Nord alapból, Le Mans, SPA, stb) . Az AC-ben viszont kicsit kidolgozottabnak tűnnek a pályák és itt nem a grafikára gondolok hanem a kis aszfalthibákra, göröngyökre amik persze az FFB-n is érződnek.
Az rFactor ígérete. A PCARS-ban minden benne van amit az rFactorban anno igértek, Kéz a kormányon, eső, éjszaka, minden. Csodálatos naplementék, borongós ködös ídő, szakadó eső, vagy akár az aktuális időjárás szerint beállitott is lehet. De akár manuálisan is megadható, hogy süssön a nap majd később essen az eső. Szóval egyszerüen mindent tud. Az AC-ben ezzel szemben csak nappal (08-18ig) autózhatunk és csak napsütés vagy borongós idő között választhatunk. Kár érte, remélem valamelyik patchben orvosolják.
A PCARS tartalmaz egy fotó módot ahol a játékot megállitva szabadon motgathatjuk a kamerát és küönböző effekteket adhatunk a képnek, így menthetünk pl egy 80-as évek hangulatú képet úgy hogy nem kell utólag képszerkesztőkkel bajlódni. A replay mód a PCARSban kicsit gyenge a replayt csak fél perces lépésekkel lehet léptetni és a menet közben nézhető replay is rövidebb mint az ACben. ACben mint egy videólejátszó programban bárhova léptethetünk, 2-4-8x os lassitásban is megnézhetjük és rengeteg kamerállás is van.
Ha unatkoznánk, az AC-ben van egy karier mód is, ahol különböző feladatokat kell teljesitenünk egyre erősebb autókban. Van challenge mód is ahol egy megadott pályán egy adott kocsival egy megadott feladatot kell elvégeznünk (Versenyen adott helyezés elérése, adott időnél jobbat menni stb) A PCARS-ban egy fantasztikus kariermód van ahol mint egy igazi versenyző gokartban kezdve egyre feljebb lépkedve épithetjük a karierünket. Ha jók vagyunk akkor a szerződésünkön kívül meghivnak egy más kategória versenyére is. Persze a hangulat sem hiányzik, emaileket kapunk, “tweet”-elnek rólunk a rajongók, stb. :) A PCARS-ban van egy remek time trial mód is ahol gumikopás, üzemanyag fogyás és setupolás nélkül körözhetünk a kiválaszott pályán a kiválasztott kocsival. Az időnk felkerül az online adatbázisba. Ebből az adatbázisból tetszőlegesen letölthetjük valakinek az idejét amit a játék egy ghostcar-ként mutat meg. Így nem csak azt látjuk, hogy a Józsi két másodpercet vert ránk, hanem azt is látjuk hogy hol és hogyan.
A jövő:
Az Asetto Corsahoz érkeznek majd új tartalmak, de ezek vagy DLC-k, vagy ha belekerülnek az alapjátékba, akkor nőni fog az alapjáték ára. Én mondjuk a DLC-s rendszert jobban preferálnám, mert ha az adott járgányok nem jönnek be akkor nem veszem meg és kész. (Pl a dreampackban levő sok prototype kocsi sem hiányzik annyira) Jó hír, hogy megkapták a Lamborghini licencét, a Miura-ról már láttam is képeket. Remélem a Murcilago verseny változata is jön.
A PCARS-nál már bejelentették a második részt, de semmi pánik ez nem azt jelenti, hogy az első réesz sorsára hagyják. Az eddigi patchek álltalában A4es oldalnyi listát tartalmaztak, a javitásokról. Havonta jön egy ingyenes autó is, valamint új skinek a meglévőkhöz.
Végszó:
Amikor akciósan sikerült megvennem az AC-t nemsokkal utánna kijött a PCARS. Mondtam is magamnak, hogy kár volt megvenni az AC-t, hiszen a PCARS sokkal többet tud. De néha azton kapom magam, hogy sokszor az AC-t veszem elő és a Nordon megkergetek egy Alfa GTA-t vagy egy Ferrarit. Viszont ha úgy hozza kedvem akkor jön a PCARS egy kis 24órás Lemans futam vagy egy kis szemerkélő esős futam valamelyik angol pályán. Szóval az AC-t az olasz autók szerelmeseinek és a kocka szimulátorosoknak (akik tudják mi az a halfrate=0) ajánlom. Minden másra ott a PCARS. :) Persze ha tehetjük akkor mindkettőt szerezzük be.
Mellékelek néhány képet mindkét játékból. Nordschleife, metzgesfeld kanyar, Mercedes 190 DTM, Clear sky, 17 óra.
A bódékról csináltam pár képet, de csak telefonnal. Majd küldöm mailben. Viszont volt ott egy ponyvás hangár, abban nem jártam, lehet ott is áll valami finomság :) Utólag jutott eszembe, megkérhettem volna, hogy a C152-be is had üljek be csak egy kicsit megtapizni :)
Asszem megvan a telefonszáma majd átküldöm.
Én kinéztem azt az éttermet (meg amikor kerestük a repteret, ott fordultam meg elötte) de az asszony már menni akart fürdeni a Balcsiba (nemértem mér, elötte úszta át :D)
Aíjjnye, de jó lett volna, ha szólsz, hogy Érsekcsanádról repültél. Mentem volna drukkolni, mert egyrészt körbe kellett volna fotózni a repteret meg a bódékat, másrészt meg arra járok bringázni, azon a "töltésen, amire ki van rakva a behajtani tilos" (Egyébként vízügyes engedéllyel be lehet hajtani, és szoktak is adni engedélyt, ha kér az ember) Ez a töltés egyébként az Eurovelo 6 útvonala. Bajától az M9 hídig, illetve a jobb parton a hídtól Pörbölyig végig szépen aszfaltozott, kiváló kerékpár-túra útvonal.
Ja, és Érsekcsanádon van egy nagyon kitűnő étterem is közvetlenül a Duna partján, hihetetlen jó halászlét készítenek ott.
Esetleg tudsz privátban adni valami elérhetőséget ehhez az Ottóhoz?
Mivel többen is kérdeztetek már a repülésemről, egy kicsit mesélek róla:
Történt, hogy névnapomra ajándékba kaptam egy repülési lehetőséget, de ez nem csak egy sima sétarepülés volt, itt a lehetőség nyílt a gép vezetésére méghozzá 1 órán keresztül. Ha valaki kipróbálná, a fészen keresse a multifly nevü céget. A szombati napunk nem volt eseménytelen Délelött a feleségem átúszta a Balatont, én kicsit óvatosabb voltam inkább kompal keltem át rajta :), ezután leautókáztunk Érsekcsanádra (Baja környéke) majd a repülés után vissza Siófokra egyet csobbanni a balcsira (Ákosék is kb ekkor értek oda a balcsi kerülő bringatúrán :) ) aztán este haza. Vezettem vagy 570km-et. :O
Na szóval a repülés. A repteret kicsit trükkös volt megközeliteni, ugyanis egy töltésen kellett menni, amire ugye ki volt téve hogy behajtani tilos :D
Odaértünk, hamarosan megérkezett a Ottó a pilóta is. Egy kis beszélgetéssel inditottunk, kiderült, hogy az oktatás mellett élőben FSEconomy-zik, gépeket vesz, újit fel, ad bérbe. Mondtam neki, hogy repszimulátorozok, tehát nem vagyok teljesen analfabéta. Az elméleti részt igy kicsit rövidebbre is vettük, elmutogatta a gépen (Piper Arrow) , hogy mi micsoda, vezérsikok, csűrő, fékszátny stb. Aztán a szárnyak alján leengedtünk egy keveset az üzemanyagból, hogy lássuk nincs e viz benne. Ma már repult a géppel így az olajszint ellenőrzést kihagytuk. Azért a motort megmutatta, mesélt róla pár percet. Aztán bekászálódtunk, elmutogatta a műszereket, mivel a konkrét tipussal is repültem FS-ben igy azért ismerős volt minden. Aztán beröffentette a gépet. Amikor FSben bekapcsolod az aksit (kisgépen) van egy ilyen kis sipolás, na az a pörgettyűs iránytű felpörgése. Itt is megvan, csak a kis sipolás helyett olyan akkus fúrógép kategória :D A motor sem halk de fejhalgatóban elviselhető. Kigurult a kapun a taxiútra, kicsit igatitottunk a fejhalgatómon, majd mondta hogy guruljak tovább, majd a kifutó elött álljak meg. Ez megtörtént, aztán kifordultunk a kifutóra ott még gurultunk egy kicsit aztán beálltunk a végére. Motor ellenőrzés (felpörgetés, tesztelés külön külön a magnetokkal) ok. 1es fékszárny, full gáz és felszálltunk. Mondta hogy kb 70nél lehet elemelni kicsit még vizszintesen repülni aztán lehet felhúzni. Itt a felszállást ő csinálta de nekem is rajt volt a kezem meg a lábam a kezelőszerveken hogy érezzem mit merre. Felmentünk 2500ft-re aztán mutatta sülyedést meg az emelkedést. Érdekes volt hogy nem azt mondta hogy 500ft/min-el emelkedjek hanem hogy 80kts-el menjek akkor annyival fog emelkedni amennyivel kell. Meg mondta hogy jegyezzem meg hogy milyen horizont állás tartozik az emelkedéshez a süllyedéshez a forduláshoz. Aztán elkezdtünk fordulózni. 90-180-360 fok. Erre elég hamar ráéreztem bár néha a 90ek nem biztos hogy pontosak voltak. Meg ugye fura volt hogy fordultam, na most már megvan a 90 aztán a szél elkezdte löködni a gépet és akkor korrigálni hogy most kell még fordulni vagy túlfordultam stb. AN2 ben ülve már tapasztaltam légbuborékot amikor kb 30-40centit lejebb esik az egész gép. Na itt inkább a forditottja volt, belementünk pár "emelés"be ami elkezdte fölfelé emelni a gépet egy kicsit élég érdekes érzés volt. Meg persze a szél löködte a gépet minden irányba. Aztán a fordulózások után leszálltunk touch&go ra, majd elkezdtünk iskola köröket menni. Felszállás 90 megint 90 pálya mellett el aztán megint 2x90 és megközelités touch&go. A második ilyen után azt mondja forduljak majd rá a kifutóra ha már elmentünk mellette. "Ott a kifutó az a zöld látod?" Hát bakker zöld meg sárga csik volt az egész táj :D De egy idő után meglett. Egyébként a felszállásnál meg a leszállás végén fogta csak a yoke-ot egyébként nem. Meg a megközelitésnél nyúlt bele néha néha. Figyelni kellett a sebességre, nem mehettünk ugye 70alá. Fel és leszállásnál nézni kellett az órát rendesen. Főleg amikor leszállásnál behúzta a fékszárnyat akkor tolni kellett előre hogy megmaradjon a sebesség. Amúgy marha filinges volt a kezelőszervek fizikai valósága ahogy oda kellett nyúlni a dolgokért, a gázkar a mixture, stb. A yoke-on ébredő erők a pedálok érzése stb. Kb 3x néztem ki oldalra a tájra, hogy bakker de szép, leginkább a horizontot meg a műszereket néztem.
Összefoglalva marha filinges volt, a meleg és a tűző nap miatt nem volt egyszerű, az egy óra folyamatos koncentrálás se volt könnyü, de nagyon jó volt és érzésre nagyon hamar vége lett :) Azt mondta a pilóta már repülés közben is meg a végén is, hogy látszik, hogy szimulátorozom, az átlagos tanulókkal 10óra repülés után jut el arra a szintre amit én produkáltam.