Keresés

Részletes keresés

tehtube Creative Commons License 2024.02.15 0 0 25013

Érdekes, egyedi hangzást alakított ki Barbara. Nehéz volt eset volt 2010-ben. A pedal sustainos C3 nem volt elegendő neki, így Sopronba "ugrottam át" egy kölcsön 25-ös midis basszpedálért Hamm-peet-hez. Aztán a saját Emu sampleremmel hiába próbáltam valami hasonló hangzást keresni, ő a saját basszushangszínét szerette volna. Már akkor nehéz volt egy ősöreg, levitézlett Akai samplert felkutatni. Végül sikerült minden. Betolta a floppyját és szépen megszólalt a Motion Sound erősítőmön. Játék után azonnal kapta ki a samplerből a floppyt, kapcsolta ki a samplert. Ez volt a legelső, kínosan vigyázott hangzása védelmére :-) Aztán egy KORG X5 szintiben belebotlottam ebbe a nagybőgő hangszínbe amit az Emuval bemintavételeztem. A lezli és a string bass-os C3 közt ott a Motion Sound, rajta az Akai sampler. Örültem amikor vége lett.

Előzmény: djuice (25007)
tehtube Creative Commons License 2024.02.15 0 0 25012

A kései C3-asban string bass-pedal sustain van beépítve. Ha nem is a 4-4 drawbart jelentő 16' és 8' -at tartalmazza, hanem csak a színtisztán elemi 16, 8' hangokat, de egy lecsengést hozzáad a lenyomott basszushoz. Így szólnak az M, L, E orgonák basszusai. Vagyis egy csúnya, szintetizátor jellegű négyszögjel. Ehhez is jó sok drót, elektronika kell. 

Ez a fajta pedal sustain eleve benne van a Legendben, Soulban. Ha lecsengési időt tekerünk rá a potival, akkor megváltozik a basszus hangszíne, a morgósból a szintijellegű lesz. 

Volt ilyen C3-asom. https://www.youtube.com/watch?v=Ol4XfcPqJtE  Kipróbáltam, más stílus. 

Mike Carrtól vettem. Szintén virtuóz lábbasszus-játékos volt. https://www.youtube.com/watch?v=kzfEezTmK7E

Előzmény: Old Vic (25011)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.14 0 0 25011

nem tudtam megállni ,hogy ne tegyem fel ezt is....egy kis lábmunka  (ezt még a Soul nem klónozta le eddig, mint a stompolást!....)

  https://youtu.be/2n0Ngnx4gEU

   -V.

Előzmény: Old Vic (25010)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.14 0 0 25010

...és, hamár nála vagyunk :   némi  BACH, Hammond, Jazz...

https://youtu.be/T1FQ60V44xc

...érdekes, c-moll-nak titulálva, az eredeti -ha jól emlékszem D-moll....

                                                                                                                                              -V.

 

Előzmény: Old Vic (25009)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.14 0 0 25009

...háát..ő sem mai csirke" immáron....Re: Spain..Hammond....igaz! ...de hamár : (ismét)

 

 https://youtu.be/JkhNRU03yjM

...a aprciz kisérés és összjáték magasiskolája....!                                               -V.

Előzmény: djuice (25008)
djuice Creative Commons License 2024.02.13 0 0 25008

Spaint sem sokan játszanak orgonán!

https://youtu.be/hPnczd5o7Sg?t=590&si=LlNOpO9y5tJ4YLi2

djuice Creative Commons License 2024.02.13 0 0 25007

Barbitól ritkábban látni vmi újat…

https://m.youtube.com/watch?v=8jSH73-4gMs

szimizso1 Creative Commons License 2024.02.12 0 0 25006

Hofi ezt régen úgy mondta, hogy:

 

Döngölt földön... hörgött, nyögött! Gyönyörködött.... :-)

Előzmény: djuice (25003)
djuice Creative Commons License 2024.02.12 0 0 25005

Vagyis ez saját számotok?

Előzmény: LittleBig4 (25004)
LittleBig4 Creative Commons License 2024.02.12 0 1 25004

Köszi!

Vilivelevala a címe, 15 éves trekk, megtalálod itt-ott :)

 

 

m

Előzmény: djuice (25002)
djuice Creative Commons License 2024.02.12 0 0 25003

Gödön dörgött, hörgött, dörmögött, örömöt ötvözött tölgyrönkből öltözött! 🙃

Előzmény: LittleBig4 (25000)
djuice Creative Commons License 2024.02.12 0 0 25002

39:50-től az a nóta tetszik! 👍

Előzmény: LittleBig4 (25000)
jazzo Creative Commons License 2024.02.12 0 0 25001

Ajánlgattam már itt Sonja Priehn és Alberto Marsico duóját?

 

https://www.youtube.com/watch?v=2zDwwIu5idw

 

Fantasztikus, érzéki éneklés, izgalmas és gyönyörű orgonálás (mellesleg Soul-on).

 

Egyébként ugyanettől a párostól van jópár korábbi felvétel Alberto Marsico YouTube csatornáján:

 

https://www.youtube.com/@albertomarsico/videos

 

Persze a többi is nagyon jó, érdemes végighallgatni őket!

LittleBig4 Creative Commons License 2024.02.12 0 2 25000

Emersonnak volt saját technikusa, szerintem volt azokkal az orgonákkal mókolva komolyabban is. A perkája tutira fel van húzva sok felvételen....

 

Itt egy másik etalon hang: 62-es papírkondis A102. Jómagam a feldélzeten.

https://www.youtube.com/watch?v=otP4iGNWUqk

 

üdv,

Matyooo

Előzmény: tehtube (24999)
tehtube Creative Commons License 2024.02.09 0 0 24999

Jól szól, etalon hangon. Ilyenkor próbálom megfejteni, ámbár nem egyszerű. Szerintem vöröskondis, durvább hangú C3 8888, 3.Ps,f, c3 van beállítva. lezli csutkán. Az erős keyclick általában vonaljelből fakad, de itt tompább. A lezlik közé azonban bedugott egy Marshallt is. Az erős torz középhang a kattanással szerintem ennek a mértékletes hozzákeveréséből fakad. 

 

Jimmy McGriffnek volt ilyen kevert, markáns hangzása. Azt nem tudom hogy párhuzamosan vagy sorosan voltak a hangrendszerben, de ugyanúgy Leslie és Marshall szól egyszerre mögötte.

https://www.youtube.com/watch?v=SNnaFKZuBtg

Előzmény: Sycsa (24998)
Sycsa Creative Commons License 2024.02.09 0 0 24998

Jó kis ELP-csemegét fedeztem fel a minap: https://youtu.be/aklL4hox_v4?si=f-PBlsbRTvhFJUOl&t=70

 

Tarkus orgonaszóló, alternatív verzió. Hallatszik, hogy még nem volt kidolgozva, de a végső szólónak számos eleme megjelenik. Ha bármikor megkérdik tőlem, mitől kúl a Hammond-orgona, a Lazy mellett ezt a kis részletet szoktam felhozni. Jól kikeverte Emerson, hihetetlen, milyen gazdagon szól az orgona. ABC-k Leslievel tényleg úgy szóltak, hogy azt tovább fejleszteni, javítani nem lehet, hiába telt el 70 év. Minden bizonnyal 100 év múlva se lesz ez másképp. Fantasztikus, hogy egyszer csak eljutsz a csúcsra és nincs tovább.

 

Ha már Emerson és Lord, előbbi nyilatkozott utóbbiról a Pictures of an Exhibitionist önéletrajzában. Míg Emo Rick Wakeman-nel rivalizált, Lord kimaradt az efféle afférekből és elvolt a Hammondjával:

 

Rick, it turned out, had played earlier on that show with a support band called The Strawbs. Maybe there were a few journalistic errors but I remained a little suspicious of Rick for some time. He was, after all, competition. By contrast, Jon Lord, organist with Deep Purple, didn't appear at all competitive. In interviews, he always had a good word to say about his contemporaries, remaining true to his own style and choice of keyboard, the Hammond organ, while never being swayed by current trends.”

tehtube Creative Commons License 2024.02.09 0 0 24997

Charles Covington Jazz Trio. Szépen játszik, jól, az igazi klasszikus előadás.

https://www.youtube.com/watch?v=XVKV0chh5sc

 

Ami érdekes még, hogy mennyire elhanyagolt, szutyok B3/2×122-t tettek ki a színpadra. A kései B3 erősen leharcolt. Lehet hogy a lezlik is. Fülessel jól hallani, mennyire sok kontakt hiányzik, késik, mennyire fuldoklik a zörgősen torz hangja. Sok összetevőből lehet. Kosz, csövek itt-ott, hangszórók állapota. Egy biztos ráférne egy alaposabb törődés.

Ebből lehetett elege Joey DeFrancesconak. Panaszkodott a szélsőségesen eltérő állapotú B3-akra, amit biztosítottak a színpadokon. Valami ilyesmi. Ok, megoldják ezt is, nagy művészek, de kellemetlen. Inkább ilyen esetekben egy megbízható digitális alternatíva. Ezért szorgalmazta a Viscountnál a fejlesztést, hogy azt kapja játékra, kézre, fülre amit lát meglepetések nélkül. Sajnos épp elkészült, erre távozott. 

tehtube Creative Commons License 2024.02.08 0 0 24996
tehtube Creative Commons License 2024.02.07 0 0 24995

Te írtad. De a balkezes basszmenet ellenére nem feltétel egy gitáros/harmóniák jelenléte. Pl. James Carter szaxis triója Gerard Gibbs-el teljesen jól elvan. A basszus és szólómenet kiadja a hiányos harmóniát. Gyakran a kevesebb, több, a hangok számában is.

https://youtu.be/K97D4A6akag?si=Vd3Ix4NQARi0G-a9&t=1862

Talán a legismertebb, etalon hangzás a legtöbb hammondos számára ahol jól kijön, mit is takar a balkéz és balláb együttes basszusjátéka:

https://www.youtube.com/watch?v=DUu-RjS9RlA

A távolfrancia orgonista Michel Benebig. Együtt mulattunk azon, hogy pont egyidősek vagyunk. Ő pár órával idősebb lehet a térbeli elhelyezkedése miatt, korábban kel fel a nap Új Kaledónián. A Jimmy Smith iskola egyik kíváló növendéke.

https://www.youtube.com/watch?v=chtIhz6Xwyo

Van sok módszer a dinamikus pedálbasszusra. Régen volt a string bass, ami az elemi basszushangokat elengedésük után ízlésünk szerint megnyújtotta. Mivel spineteknél eleve nem 2×4 drawbarnyi kevert a hangszín hanem elemi basszushangzás volt, ezért ott alapból rendelkezésre állt már 1948 óta. Hammond model M. Aztán jött a midizés mint Dennerlein esetében. Barbara egy régi Korg bőgőhangot tett meg védjegyének. Az biztos hogy élvezetes! Egy régi videómon rock trióban én is basszgitár hanggal támasztom meg lentről a műsorunkat. Szerettünk improvizálni. 

https://www.youtube.com/watch?v=ze7eIb-ooUE

De a Soul-lal is az első videómon picked bass hangzást alkalmaztam:

https://www.youtube.com/watch?v=lVSyzszFzyM

 

Elsősorban nem a dinamikára utaltam a kettős játékkal hanem a folyamatosan változó, változtatható megszólalásra. Ezáltal nem olyan művi, gépies. Ha valamiről írok, érdekes értelmezés hogy azt kizárólagos kontextusba helyezed. Nem. Mindig azt írom, jellemző. Mert vannak nagyon követhető általános irányultságok. Amik persze nem zárnak ki más megoldásokat. A hammondos zene egy műfaj. Sok jellegzetességgel, kötöttséggel. Lehet nem figyelembe venni, de én örülnék a legjobban ha valaki berobbanna ezzel és gyökeres megújítással. Igazából ez vonatkozik az egész pop-rock-funk... könnyűzenére. Vagy 30-50 éve önmagát ismétli nagyon szigorú keretek közt.

Sajnos a királyok mind elmentek. Utolsónak nagyon korán Joey. Vannak ma is ügyes, tehetséges előadók szép számmal, de mértékadó módon kiemelkedőt bárhogy igyekszem, nem tudok megnevezni.

Előzmény: Old Vic (24994)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.07 0 1 24994

...

"Az orgonában a dinamika igen csekély mint ütésérzékenység" ..(igen finoman kifejezve..) ..igaz, de azt hiszem ez--legalábbis itt a fórumom, SOK más ,állandóan előhozott  SOMMÁS (és nem mindig támadhatatlan) megállapítással együtt, eléggé köztudot, (még előttem is mint "kivülálló") - talán ne ragozzuk ezeket örökké, az ismétléls nem mindig a tudás anyja - s közben eltünnek az eredetleg megpenített  dolgok - JS kézbasszusozását (ez a lényeg, bármit is puffagt hozzá ő v. bárki a pedálon - csak azért említettem, mert ezzel tört merőben más utat - s a viatúrákon részemról  a kezek fizikai mozgatása a multi-klaviatúrákon, a hiányzó balkéz-pótlása (pl: gitárossal), stb.  Sorrry, ez akommented igazából nem nekem szól!...mégha az enyémre címezted is...

 -de -hogy egy pontra direkt reagáljak -hamár "orgonadinamika"  a basszuson: eccer it láthattunk egy vmilyen francia-gyarmat-sizgeti Hammondost (nekem tetszett, de a nevére sajnosnem emlékszem) -hagyományosan és jól basszpedálozot- és -a videón is pontosan lehetetvégéig  látni- minden egyes padálnyomásra a swell-pedált is ritmikusan és állandóan odanyomta, ezzel kvázi extra attackot adva hozzá.

 a másik: a mai klónokkal másr semmi sem áll az útjában az orgonistának, hogy dinamikus kéz-v. pedálbasszust produkáljanak. csak ütésérzékeny kontaktusok és megfeleló hangszínek kellenek hozzá -már a Soul is-meg persze a Suzuki- hoz bőgő, stb. hangokat erre a célra..(.én részemről ezt élvezetesnek találom)...persze el lehet zárkózni mindentől, (és a plusz munkától!) ami nem "autentikus" -"JS. is megvolt nélküle "- és  Soul pár puffogtat is  automatikusan! ..kár basszpedált venni, kidobott pénz...

 ..szerintem jelentős zenei, kulturális (v. akár anygi örökséget is) 2 féleképp lehet kezelni: felakasztani lebetonozattan ,bearanyozva a falra és agitálni a múzeumlátogatókat hogy csodáljájk, majmolják, fényképezzék,stb. -(amihez persze egy egész iparág kínálja támogítását jópénzért) de a nyúljanak hozzá! - amig a múzeum látogatóival együtt eltűnik az időben...vagy csodálni, kitanulni és továbvinni, ki-ki saját maga szerint! (amire egyébkénnt a reális élet is sarkal...)

.. a menő királyok  így születnek, "meghalt a király, éljen az új király"         ....Ámen...

Előzmény: tehtube (24993)
tehtube Creative Commons License 2024.02.06 0 0 24993

Jimmy Smith az alap. Gyakorlatilag rá épül a hammondos stílus. Előtte (szinte) senki, utána mindenki. És mindenkinél valamely része visszaköszön. Ok, vannak teljesen egyedi, egyéni izzadtságszagú megfejtések ahogy a kortárs komolyzenénél is. Legyen az ő bajuk :-)

A népszerű, a zeneirodalomba rögződött darabok, előadók szinte kivétel nélkül rá épülnek. Ő meg eléggé Errol Garnerre. De hatalmas ötlet volt azt átvinni Hammondra. 

Az egyszerű basszusozás (balkéz+tonika) olyat ad, ami hagyományos úton lapossá válik. Amit az igazi analóg hangszerekben is szeretnek, minden hang másképp szólal meg. Az orgonában a dinamika igen csekély mint ütésérzékenység. Ámbár mint a multikontakt mutatja, az is mennyire számít! Namost ehhez a balkéz basszmenethez hozzápufogtatja a tonikát. És az a lábjáték akár minden hangja eltérő érkezési idejű, hosszúságú. Ezzel a nagybőgő húrmegcsapási idézettel minden basszushangot teljesen egyedivé tud tenni. A pusztán lábjátéknál azonban ez a dinamika kimúlik, mégha Barbara Dennerlein, Mike Carr vagy mások ebben kitűnőek. 

Előzmény: Old Vic (24992)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.06 0 0 24992

.." jobbkéz lent-harmóniák, balkéz fent-szóló" -nem elirás és forditva lenne? (bár adott esetben lehet igy is indokolt, de nem tipikus!)

 ...és.igen, nem ragoztam külön, de az átfedett játékbhoz AUOMATIKUSAN beleértendő a két kéz -sokszor igen mozgalamas "keresztzése"-itt a nagyobb távolság előny. -( és  zongoristák bezzeg ilyenkor sokszor irigylik az orgona v. akár a cembalo dupla manuálját!)

...-"Jimmy Smithnél látni gyakran..." -igen, tudom, ő a király, és sok autnetikus nem is néz másra, deazér ne csináljunk belőle "klinikai beteg lovat" ! -mindenki más normál esetben használja-ta így általában az orgonát (egyik kéz: (tipikusana a bal) kiséret, akkortdok,lent,  másik (felül) a dallam, szólók, (+pedal!) templomtól a Hammondig, v. villanyorgonáig, az össze tan-kotta is ezt hozza -

..-ÉS  persze J.S. is- adott esetben, késégtelenül...

Ezt  az ősrégi  általánosan bevett gyakorlatot  aztán csak valóban általa népszerűvé vált kézbasszusozás töri meg markánsan,,- azon az áron hogy -állandósitva- egyúttal leredukálja az orgonajáték fegyvertárát  -talán nem  véletlen hogy ilyenkor majdhogynem kötelező plusszban egy akkordozó gitáros jelenléte!   -V.

Előzmény: tehtube (24991)
tehtube Creative Commons License 2024.02.06 0 0 24991

Nyilván figyelembe vették, mert az átfedett játék így is simán megoldható.

Jimmy Smithnél látni gyakran, jobbkéz lent-harmóniák, balkéz fent-szóló.

Egyébként a klasszikus Viscount Cantorum orgonáknál nagyobb a távolság. A Key-B esetében már meglépték ezt a 2cm-es közelítést. Talán a Hamichord kései változatánál, az M-C3-nál alkalmazták először.  A Crumar is átvette. 

Előzmény: Old Vic (24990)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.06 0 0 24990

,,igen...viszont ha valaki hagyományosan (is) orgonázik, a magasabb felsőmanual előny lehet a kézátfedéseknél...     -V.

Előzmény: tehtube (24989)
tehtube Creative Commons License 2024.02.05 0 0 24989

Igen. A 9 kontaktus és ház ennyit ad ki. 7cm. Bezzeg midinél! Vagy 2cm nyákkal, gumiharanggal.

Előzmény: Old Vic (24988)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.05 0 0 24988

...gondolom az eredetin a nagyobb magasság a 2 manuál közt a feső manuál sokszoros kontaktusai miatt  is elengedhetetlen volt...      -V.

Előzmény: tehtube (24985)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.05 0 0 24987

..."Utazó, gyakorló zenészek eszköze"- csak részben alkalmas arra...utazó zenészek elsősorban a technikájukat tartják karban gyakorlógépeken, (ilyen "igazi" (de néma) gyakorló-klaviatúrákat még a 80-as években is gyártottak, sok pénzért)...ha valaki csak amúgy hangokat keresgél, komponál, etc.arra a mai un. "rollpaano-k, (MIDI-t  is tudnak!) tökéletesen megfelelnek, -árban és csomagméretben a tizedéért!    -V.

Előzmény: djuice (24984)
Old Vic Creative Commons License 2024.02.05 0 0 24986

..még jöhet! ..és ott akkor nem hiányozna a komplikált kalapácsmechanika, ami itt ugyancsak hiányzik!...érdekessége az ügynek hogy itt kivételesen nem japánok léptek fel az ölettel.....    -V.

Előzmény: Zafipapa (24983)
tehtube Creative Commons License 2024.02.05 0 0 24985

Igazi Hammond: 7cm, 1,2cm

Viscount: 5cm, 2,7cm.

Nincs akaratlan drawbar pöckölés, és elegendő az alacsonyabb lépcső is. Nem vagyok az újragondolások híve, de itt szerintem sikerült.

Előzmény: tehtube (24982)
djuice Creative Commons License 2024.02.05 0 0 24984

Utazó, gyakorló zenészek eszköze. Liszt Ferencnek is volt hajdan úti gyakorló hangszere! A színpadon viszont nem azt választotta.

Előzmény: Zafipapa (24983)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!