Ez sajnos tervezési hiba. A drawbarok nincsenek elegendő magassággal a billentyűk fölött, így az alsó manuál drawbarjait jobbkézzel akaratlanul is megpöccinthetjük szóló közben, jellemzően a középső ujjunkkal, sok feketés hangnemben. Többen emiatt a 808 állást a B presetre címzik, és a H-val nem is foglalkoznak. (a balrább lévő preset mégis kevésbé szomszédos a szólókra jellemző 4. oktávval)
A Viscountnál ezt átgondolták. Ha a két manuál közti távolságot ugyan az eredeti 2/3-ra is vették (megyegyező használhatóság de kisebb méret, súly), a drawarok fekete lemezét vagy 1cm-el viszont magasabbra helyezték. Ott már nem merül fel a véletlen elállítódás.
Értem. Ahogy írod, a tanuló játszik, a tanár állítgat. A tanuló még segítségre szorul. Jimmy McGriffnek nem váltottak. Másnak sem. Simán megoldhatók egyedül. Két hang között lenyom még egy "hangot", ami egy másik preset és kész. Meg van a valósidejű drawbar állítgatás, ami leginkább a nemsokára nálunk is fellépő John Medeski stílusa.
Szóval ez a játék ami jórészt improvizációkra épül, kényelmesen befelér a hangszínváltás.
Egyébként a klasszikus blues-jazz... Hammond műfaj igen kevés beállítást alkalmaz. Legtöbbször ezeket hallani fent: 3.perkával 888, 8888, majd 888888888, 888000008, 800008888. Lent: 808, 848, 0076, 888.
A segítség a klasszikus stílus, sípos orgonák jellemzője. Főleg régi, teljesen mechanikus orgonáknál. Ámbár modern orgonákban ott is be lehet programozni egy kattintásra a regisztrációváltás csoportjait. Van a kottalapozásra is több segédeszköz. Egyre gyakoribb ott is az egyedüli játék lapozóember nélkül. Ámbár ott már megvannak azok a nehéz darabok ahová elkél a segítség.
..".ennyi hátulütője van"...hogy ez hátulütő"- ez sztem. személyes kérdés. Nálam VK77-n vannak ilyen manuálközötti váltó-gombok (óriási memoria -kapacitással)..(más kérdés hogy a Roland programmozási hülyesége miatt nemigazán használhatók csak- drawbár-variációkhoz!)-szóval kipróbálásból beszélek...Kétségtelen előnye hogy jobban elérhetőek mindkét kézzel! Viszont:egysorban elhelyezett és (bár jól kivilágitott) egyforma gombok, agyilag nehezebb megtalálni és megjegyezni számozás szerint őket, (esetenkint külön bankot is kell előbb választani!) pláne ha mindkét manuált -esetleg eltérő számú presetekkel- kelll kiszolgálniuk. Én személyszerint irigylem a hagyományos Hammond egyszerübb de jól kivitelezett, manuáloként látványosan felosztott, massziv és arretáló forditott billentyüit, -amiket az ember kottahangok szerint memorizál- ha csak drowbárkombinácók kellenek... -V.
...a gyors kapcsolgatás mint alapprobléma csak akkor jelentkezik élesben ha az ember folyamatosan leköti a balkezét kézi-basszus játékkal, J.Smith módon- ennek a játékstilusnak eleve megvan ez a hátránya, az orgonát eredetileg NEM kézbasszusos játékstilusra konstruálták, azért van külön basspedálja. Aki kézbassszusozik, magára vállalja annak árnyoldalát is. Nem csak drawbárok, de leslie v. vibrátó, percussion kapcsolók is vannak, ráadásul jól szétszórva az asztalon (ehhez a klónozók is sajnos ragaszkodnak az "autentika" miatt!). Én azért kedvelem a Kawai DP-met, mert a összes fontos klón-orgona-kapcsolás egy aránylag kis helyre van összefoglalva, és úgy elhelyezve hogy akár kézbasszusozás közben s egy éppen szabad ujjal elérem többnyire... -V.
...nemigen szokás hogy segéderő kapcsolgasson templomban sem, (külön embert fizetni?) s csak úgy kenne megoldható, ha a KOTTÁBAN ez követhetően folyamatosan meg lenne határozva, különben a játszónak kellene állandóan utasitania a segédet, amellet -ellentétben a szabványos Hammonddal, minden hagyományos orgonánál különböző a regiszteerk száma, hatása, és elhelyezése, nagyobb orgonáknál akár a játékasztal mindkét oldalén gombok tucatjai (plusz lábkapcsolók!) állnak rendelkezésre, különböző elrendezésben. (egy segéderőnek-a játékost megkerülve ide-ode kellene szaladgálnia..) Ennek akkor lehet értelme ha a helyi orgona ismerője korrepetálja az ujjonan érkező játékost, hogy kiismerje magát a számára még idegen orgonán -performansznál aztán már a játékosnak kell "kapaszkodnia". Normális játéknál nemigen váltanak regisztert adott zenei texturában. Amellett a nagyobb orgonákon azért van több klaviatura hogy lehetővé tegye a gyors hangszinváltásokat kapcsolgatást ide-oda.. Tehát a játékosnak először ki kell ismernie magát az éppen ADOTT orgonán (ami lehet régi mechanikus vagy pneumatis ill.elektrormoa vezérlésü) minden alkalommal...ebben az "ismerkedőfázisban" valóban jól jöhet az adott orgonát jól ismerő segéderő! (persze aztán a váltásokat beihatja a kottába,( HA abból játszik!)) .Lapozó segédembert akkor alkalmaznak (a koncerten!) ha a játékosnak nincs ideje (vagy kedve!) az adott müsort betenulni egy -esetleg csakegyszeri koncrtre.
(külön eset volt S. Richter zongorista esete, aki örag korában már nem bizott telsesen magában, és -a biztonság kedvéért- koncerteken kotttából játszotta az amúgy évtizedek óta megtanult darabokat is -Más speciális eset, ha tanár csinálja, az órán, mindjárt direkt mutatva a tanulónak a lehetőségeket.
-Hammond special: -viszont állitólag volt egy eset, amikoris Joenek egy studi-session során bedöglött a félhold-kapcsolója. Nem volt idő javitani, igy a technikusa kinyitotta a Lesliet, odaült egy csavarhúzoal, és Joey fejbólintásait követve -mint egy lapozó ember-váltogatta neki játék közben a slow-fast állást! -V.
Templomi orgonáknál lábtérnél is vannak váltókapcsolók, Hammondon meg nem nagyon szoktak ennyire gépészkedni vagy ha igen, azt csak lassabb számoknál van idő kivitelezni.
A virtuóz játékoknál jó ha a leslie kapcsolóhoz van idő kinyúlni, ill. felszabadítják a bal kezet és addig lábbasszussal helyettesítenek amit kell. Talán a klasszikus Hammondnak ennyi hátulütője van, hogy a 2 manual között még nem lettek kialakítva ilyesmihez a hüvelykujj kapcsolók hangszínváltásra.
Nem erre gondoltam, valószínüleg nem jól fogalmaztam.
A mellékelt videóban a tanár állítgat, a tanuló játszik. Csak valahogy az nem jön át nekem, hogy egy ilyen bal és jobb kéz játék mellett, mikor van ideje a játékosnak kapcsolgatni?
Kérem nézzétek el műkedvelői mivoltomat! Köszönöm.
...nem az egész zenekar, de az itt (is) három taggal fellépő család -papa (bass) , mama (keys), és sztárénekes leányzó! -aki jó karriert látszik befutni (mellesleg a leirás szerinrt Prince barátnője is volt valamikor, aki egy lemezét is produkálta... szerintem is jók és élvezhetők -bár a Hammond zászlót nem emelik különösen, talán másnak is tetszik itt... -V.
Igazi Hammondnál? Vesz egy csavarhúzót és a színes drótok kavalkádját a kívánt értékekre rögzíti. És akkor az inverz presetoktávban arra vált amire beállította. Van rá 9 szabad hely.
A legtöbb Hammond klónban is vannak programozható presetek. Megfelelő matatással menthető. Pl a VK7-ben csak program van. Vagyis drawbarokon kívül mindent visz.
...hamár, (vegyes megitélések...), nézzünk utánna rendesen: egy családról van szó: 1.Michiko Hill (akinek már a megjelenése is kommentáltatott, (hát igen, idős már és japán...)-az anya, amúgy eredetleig zongorista- bár minden keyboardon "pötyög" ha kell...2. az apa, Robert "Peewee" Hill - bass, s a lányuk, Judith Hill énekes (és hangszeres-
- autentikus a zongoréni s minnt itt hallható), aki a sztár ezeken a videókon...a szülők rendszeres kisérők Judit showj-aiban...
Köszi. Amikor felkértek, javasoltam hogy ne csak rekonstruáljuk, tegyünk hozzá. Egy moduláció a végén, váltott szólók és talán közelebb áll így hozzánk.
A sound egyszerű. Szinte bármilyen orgonával megoldható. Egyszerű 888 lent, 8888 fent, 3.perc, soft, fast, lezli stop és kissé erősebb torzító. Szólónál c3 vib.
21,3kg! Mások 12-15-nél tartanak 88 kalapáccsal! Pl. Roland (ok, talán nem a csúcs modellekben). De amúgy ha számodra a memórianövelés akkora fejlesztés, hát örülök. Csak nem értem ezt az örökös kákán is csomót kereső jóféle tót szokásod, hogy akkor miért akarsz egyszerre egy közösséghez is tartozni. Ha sokat láttál, tapasztaltál éltesebb korodra, bölcsességed csak odáig terjed hogy másokat hülyének nézz?
Na mindegy! Ha neked ez szórakozás, éljen a demokrácia és szólásszabadság! 🙃👍
...off ugyan, de hamár...Nord Grand2...."ezen meg alig van fejlesztés, viszont 20+ kilóval már nem a mai pille súlyú divat felé eveznek...."...valóban +30 deka súlytöbblet, hát nem borzasztó?!...cserébe amúgy elég jelentősen fejlesztettek rajta, de nem ragozom itt, -akit ényleg érdekel, az alposabban utánna néz-...megint egyszer "valahol Magyarországról" , -ahol vélhetőleg a hangszer nem szemügyrevehető v. kipróbálható - lesajnáló, felületes vélemény... ...amúgy re orgona: vegyük tudomásul hogy a (2manuálos) "csak orgona" klón passé, csak megrögzött Hammondosokat érdekel, azo viszon a csúcsmodellekhez ill. márkákhoz orientálódanak, vagyis Legend v. Suzuki., mindrnki más éppezért óvatosan leáll-t velük, -nem csak a Nord! -ugyanakkor prefiknak egyre jobban terjednek és fejlőnek az "univdrzális" szinpadi keyboardok amik amúgy hammond-sound szempontból is egyre autenikusabbak...
Nagyon bírtam azt a Never Before feldolgozást, a szólók a végén igazi ínyencség. Hogy hoztad ki a Jon Lord soundot a Legendből? Tudja alapból, vagy meg van bolondítva valamivel? https://youtu.be/6wiwbjkg9DQ?si=42IlcQKxYsoKFfzw&t=250
Derecskei Zsolttal egyszer összejátszottunk virtuálisan egy Deep Purple nótát (Never Before), de itt mindenért ő felel és a háttérben még Hammond is van, hogy ON legyen: https://www.youtube.com/watch?v=NVFsG2MTVYk
Azt sandítom én is, hogy nem ment úgy mint a többi modell. És a cég se hatalmas, hogy ezt az ágat fenntartsa. De ugyanakkor írtad a tiszavirág életű modellfrissítéseket, amit ez szintén nem magyaráz valóban. 1x kellett volna jól megcsinálni! Lehet ez vitte bukóra a szériát ott, hogy a svédcsavart akarták erőltetni vele, a szakma meg leosztályozta a műveiket. Nem tudom. A csend viszont gyanús, mert most ezt a Grand2-t is ki merték dobni, s igazából az 1 se volt rossz, ezen meg alig van fejlesztés, viszont 20+ kilóval már nem a mai pille súlyú divat felé eveznek velük sem. A többi modellből is jön mindig frissítés, bár ott se számottevő a nagy újítás. Orgona engineben, laciszimulációban meg kifejezetten semmi. De hát más okból se érteni manapság a svédeket…
Kérdezték, lesz-e egymanuálosban a Soul? Szerintem jó ideig nem. Azonban az igen ritka Legend Classic-ot hamarosan felválthatja egy Soul Classic. Ámbár a 273-as fa lábbal, paddal, 25-ös pedállal már most is erősen az. Mindezt 3,3M Ft-ért. Legend Classic 4,5M Az XK-5 Classic 5,5M.
XK5, Legend Classic, Soul273 fedlappal.
Ügyes a Hammond M-Solo. Súlyra különösen. Egy zongora alapú előadáshoz gyakran elegendő egykezes orgona, szinti kiegészítésnek.
A kétmanuálos Nordok számomra nagy talány. Kijött a C1, majd meglepően hamar leváltotta a C2. Azt hamar követte a C2D amit szintén nem készítettek sokáig, pedig C1-et, C2D-t sokfelé látni, tehát sikeres, elterjedt hangszer. Talán ráfizetéses volt a Clavianak?