Írtam neked ide választ, de aztán arra gondoltam, hogy praktikusabb lenne inkább a fekete-fehér topikban dumcsizni, ezért áttettem oda. Az látogatottabb, pörgősebb.
Köszönöm a segítséget, majd nyitott szemmel járok. A Magnifaxos tipp jól jön. Csehországban élek, szóval egyelőre az itteni használtpiacokat figyelem, csak nem sok tudásom van, mit is keressek. Amúgy eddig egy Kaiser VCP6001-essel nagyítottunk, nagyon szeretem használni, csak abba egy vagyon lenne a kondenzor, ami megoldaná a vignettázást, de ugye ez nem is az én gépem, barátom pedig Yashicával fotóz, neki elég a 6x6, amit tud a gép.
A Durst M-670 nagyítóról tudtok valamit mondani? Kerestem, de csak egy francia nyelvű manualt találtam róla. Ha használtátok, ajánlanátok?
Csak hasznaltan tudsz nagyitogepet venni. Itt az Indexen is kereshetsz, ird meg mit keresel, arra esetleg ramozdul, akinel otthon porosodik egy gep. A Soos Muvekben, es a Syrexben is felbukkan neha egy-egy darab.
Esetleg, ha mozogsz kulfoldon kocsival, mert nem draga, csak meretes, nehezkes a berszallitas. A cseh gepek egyebkent egeszen egyszeruen es kulturaltan szetszedhetok.
A Magnifax 3-ba be tudsz tenni 6x9-es negatívot is, feltéve, hogy a negatívot tartó keretben üvegek vannak. Tehát a két üveglap rögzíti a filmet. Maszkolni is tudtál így, voltak a keretben erre a célra mozgatható lamellák. Én nem szerettem az üveges megoldást, mert éppen négy üvegfelülettel többet kellett tisztítani a filmcserénél.
Sokkal jobban bejött az a megoldás, hogy lemezből készült tartók rögzítették a filmet. Szóval az üveglapok helyett két kivágott lemez tartotta a helyén, itt csak a film felületére kellett figyelni. Csak az volt vele a gond, hogy ezeket maszkokat 6x7-ig gyártottak, 6x9 már nem volt belőle.
A Magnifax 3 biztosan ilyen volt, de gondolom, hogy a Magnifax 4 sem lehetett másmilyen, amikor ezeket gyártották, még nem volt szokás az állandó variálás a különböző szériákkal.
Nemrég vettem egy 67-es gépet, és beigazolódott a félelmem, miszerint a cimborám nagyítója már nem birkózik meg a negatív mérettel. Abban tudtok segíteni, hogy hol induljak el, ha nagyítót akarnék venni erre a formátumra?
Tudom, hogy elég jó minőségű az XA1 is, főleg ezen a szinten, amin én használom. Új érzés ez a kompakt forma :) De ettől még szeretnék majd egy XA-t is, persze nem mostanában... majd. Milyen osztrák üzletben vetted? Van valami hivatalos hely, ahonnan lehet rendelni? Köszi a tippeket, lassan meglesz a következő próbatekercs és próbálom újra a hívást. Amúgy nem vagyok biztos benne, hogy elrontottam, ahogy olvasom nem gond, ha halvány a negatív, nem sokára lesz időm megnézni pozitívban is. Aki kíváncsi mutatok pár képet róla. Köszönöm az eddigi segítségeket! Amint lesz némi előrelépés mutatom :)
Hasznalom, illetve hasznalnam, de az egyiket lenyulta a lanyom. Az egyikbe ff, a masikba szines anyagot gondoltam tenni.
Marad az XA2, de az is visszalepes az eredeti XA-hoz kepest, nincs benne tavmero. Az erzekenyseggel itt is lehetne jatszani, de nincs benne mutato. Az XA deprez muszerrel mutatja mit fog exponalni. Az XA-ban 6 lencses korrigalt optika van, a tobbiben Tessar, ami szinten nagyon jo.
Barmelyik verziot hasznalod, a gepbe, meg a TMY-ba suritett tudas boven eleg, hogy muszakilag kituno fotokat tudj kesziteni.
Ha rakeresel a film adatlapjara a Kodaknal, ott pontos leirast adnak a hivasrol, tobbfele hivoval is. Azok az adatok megbizhatok.
Tartsd az osszes vegyszert 20 C fokon, a mozgatasnal szinten kovesd, amit a Kodak eloir, es nem fogod elrontani a kovetkezo tekercset. A mosovizzel mehetsz lejjebb, hideg vizzel is lehet mosni. Legfeljebb arra vigyazz, hogy ne legyen drasztikus a homersekletvaltas, bar, ha 20-rol 10-re valtasz, ott nem tortenik semmi baj. De, ha harom lepesben 15 fokkal csokkented a homersekletet, akkor meg plane. Ha a film kitisztul, elvesziti a rozsaszines, ibolyas szinet, akkor vagy kesz a mosassal.
Ami az arakat illeti nagy a szoras, itthon olcsobbak ezek a gepek, kulfoldon dragak. 80 € volt az egyik, igaz vakuval es diszdobozzal egyutt, de az akkor is draga. Elotte egy fel evvel 50 € lett volna ugyanabban az osztrak kereskedesben. Az arak inkabb felfele mennek ezeknel a kult gepeknel, mivel a kezen fergo darabok fogynak, utanpotlas meg nincs.
Én erről a különbségről nem tudtam... Én is azt hittem, hogy az XA=XA1. Most, hogy utána néztem látom a különbséget... :D Csodálkoztam is, hogy milyen olcsó. Na nem baj, az árát teljesen megérte, viszont most kereshetek egy XA-t. Azt írod, hogy neked kettő is van az XA-ból? Mindkettőt használod is?
Igen, pont ezért vettem a gépet, hallottam én is hogy átlagon felüli az objektív, és a Tmax-ot is dicsérték, ráadásul árban egyik sem vészes. Az XA1-nél mindössze az ISO-t lehet állítani ISO100 vagy ISO400-ra.
Az XA nagyon ugyes kis gep, szuper az objektivje, es nagyon okos a programozasa.
A gep aljan van egy kis kar, azzal tudsz + korrekciot adni, pont az alexpo ellen, ezen kivul a filmerzekenyseg beallitasaval is tudsz +- iranyba korrigalni. A TMY ngyon jo film, ha sikerul pontosan exponalni, es elohivni, nagyon jo minosegu felvetelek jonnek ki ebbol a parosbol.
Köszi a segítséget! Ezt a zónarendszert ajánlottad már, észben is tartom, de valóban nagy falatnak tűnik. Most hogy már egyszer kipróbáltam a hívást, már jobban tudom minek is kell utána néznem... tanulópénz :)
A hétvégi hívás gyakorlatról is olvastam már, még hétvégén se akkor megyek Pestre amikor akarok, de mindenképp szeretnék eljutni.
Amúgy egy kompakt géppel készítettem a képeket (Olympus XA1) itt semmit nem lehet beállítani. A film szélén a számok szépen látszanak, kontrasztosak. Amúgy Kodak Tmax 400-at tettem a gépbe. Az r09 elvileg hívja, 11 perc alatt, így is tettem. Továbbra is ezzel a filmmel próbálkozom.
Köszi a segítséget! Igyekszem hasznosítani az itt írtakat, meg olvasni a könyveket. Aztán szólok még, hogy mi lett az eredmény! :)
Meg azt is hogyan győződhetsz meg, hogy jól sikerült é a negád.
Attól is lehet nagyon világos, hogy alulexponáltad, ebben az esetben a film szélén lévő számok is nagyon világosak. Egyébként milyen filmet hívtál, sok esetben a filmek ISO –ja nem annyi mint ami a dobozra van írva, ha R09 -ben hívsz, talán nincs is olyan film ami hozza azt az ISO –t, ami a dobozra van írva. Az is lehet, hogy a fénymérőd sem tökéletes, lehet nem jól mérted a fényt, lehet minden összeadódott. Ha lefényképezed a negát ha nem is sokat, de néhány dolgot talán látni.
Meg gyere el egy laborszombatra és ott sokkal több dolgot tapasztalhatsz, mint amit neten át lehet adni (szerintem).
A forum nyilvan arra van, hogy kerdezz, meg megbeszeljunk dolgokat, de a kerdeseid azt mutatjak, hogy a kisujjad sem mozditottad, hogy utana nezz a dolognak. Tobb magyar oldalon van jobb-rosszabb leirasa a temanak, plusz vannak szakkonyvek, amiket erdemes felutni.
Na jó! Megvan az eredmény! A negatív elég halvány lett... mármint túl halvány, szerintem. Ez azt jelenti, hogy a papírképen a legtöbb bebukott lesz, ugye? Mit ronthattam el? A hívás 11 perces volt, ahogy a papíron írták, néha volt hogy két forgatás közt 55 vagy 70 sec telt el. Ez lehet gond? Mind a három folyadéknak 19-20 fokosnak kell lenni? A végső mosás csinálhat ilyen gondot?
A hivo hagyhat foltot, de az nem azonnal fog jelentkezni. Eltavolithato, a csempet nem fogja meg. Falat, linoleumot inkabb.
A hosszabb ido az viszonylagos. A megszakito max. 20-30 masodperc legyen, a fixir meg annyi, amennyit a film megkivan.
Levagod a kisfilm befuzo farkincajat, es beledobod ugyanolyan homersekletu fixirbe, mint amit a tankba ontottel, megfigyeled mennyi ido alatt tisztul ki. Ezt a tisztulasi idot megduplazod.
Ezeket a kerdeseket beirhatod a keresoben is, a neten rengeteg anyagot talalsz ezekkel az alapveto kerdesekkel kapcsolatban.
Nem az agyelszivas az autodidakta tanulas egyetlen modszere.
Pld. elolvashatod mi van a vegyszerek csomagolasara irva.