igen, kihivás. legalább 3 hónap, általában egy év is.
Stallone azt mondta a Rocky-t 3 nap alatt írta, de még előtte hónapokat gondolkozhatott rajta, és utána is 9-szer átírták. olyan nekem is volt h valamit 3-4szer átírtam.
téma az mindig valami emberi tulajdonság. akörül forog a sztori.
ha tudod mit akarsz elmondani, aztán tudod h nő v férfi melyik szereplő, milyen alkalom. pl a másnaposok. egy átmulatott éjszaka és az elfelejtés - felfejtés. vagy amikor felébred valaki és nem tudja ki, hogyan került oda. az első mindig a sztori. aztán alakitod, h ki a szereplő, kivel történik meg és az adja ki a film hangulatát, olvasatát.
nem mindig egyszerű megadni a sztori lényegét, valamikor sok lényeg van, akkor a lényegek viszonya a sztori.
pl. a pók hálójában a kontroll és az egyénre gyakorolt hatása, társadalmi hatásai a téma.
a második esély az elcseszett első eset után a reménytelen újabb esély valamire.
a betyár témája a gazember helyes cselekedete, és a kiismerhetetlenség.
van a big concept. az amikor azonnal tudod miről szól a film. mint kigyók a repülőn. mint a mindig ugyanazt a napot megélni egy rossz helyen. vagy mint a mindennap elfelejteni az aznapot.
meg van az h execution is king. a sequence meg az ahogy felépülnek a szinek. az ivnek a törései. a felismerések.
azok akik a Godzillát irták asszem, meg később a karib-tenger kalózait, azoknak közül az egyiknek volt egy jó irássorozata a forgatókönyvirásról. meg létezett egy fórum, még létezik is, a donedeal, ahol amerikai forgkönyvirók fordulnak meg, és pár be is futott... ott elég okos témázások voltak a dramaturgiáról. a fogásokról, a piacról, az új vételekről, a szerződésbeli kitételekről... meg voltak páran, akik hozzáfértek szkriptekhez, amiket megvettek, voltak reader vállalkozások... akkor kezdtek online megjelenni a hollywoodi szkriptek. egy időben a stúdiók közzétették az oscar előtt a jelöltekét... a körlevelek, h prodco keresnek forgkönyveket hetente
a kétezres évek eleje
amikor még volt a filmnek varázsa, akkor ért véget hongkong aranykora, aztán jött a reality dokumentary a technikai forradalom. akkor ütött be be a red, Rodriguez akkor csinálta meg az indie fordulatot.
na mindegy. minden filmforgatókönyviró azt hiszi az ő filmje a tuti.
de a dramaturgia elég konkrét kritériumokkal rendelkezik, van a csavar, van az iv, van a későn be-gyorsan ki, van a felsejtetés, van a konflikt.
kérdezted h ki olvasta meg miért nem küldtem produceri irodáknak.
a kézezres évek elején még voltak prod co-k, és elérhetőség is volt rá. olyanok voltak, h ügynökökre email-lista, whoswho vagy mi, de volt magyar is... de nem jeleztek vissza, de érhetőisvolt mert a filmfinanszirozás nagyrészt az állami pénzelosztó cégnél volt. vajna amikor átvette, kiirt egy forgatopályázatot, de végül szinopszisok is elég volt, és ami nyilvános tehetségfelfedezőnek volt hirdetve, abból lett szakmabeli tizesgyőztes. akkor még kb.ezres szinten küldtek, a köv. kb.7-8évvel később 4-500-as szinten volt. (azok közül talán egy-kettő ha elkészült... szóval szerintem az egész nem sokat ér, szinopszisból itélkezni szkript helyett. ahhoz tudni kell olvasni a szinopszist is egy, és fogalma nem lehet a kivitelezésről a kettő, szóval asse értem legalább első tiz oldal. az a producerszakmai minimum)
a katapultnál meg a balázs - krigler kurzuson is megfordultam. egyszer találkoztam még a londoni film council helyettes igazgatójával is. aznap láttam Angelusz Ivánt is akkor még. Török Ferenc is ott volt, akkor beszélték meg asszem az Isztambul vágását a német producerével.
Vajnát is láttam. kezembe volt a papir, a szinopszisokkal, de ugy iteltem, nem jó az idő, aztán lement a dolog, a producer haverom jött és betéptünk, aztán meg eltotojáztuk az időt. én tudtam milyen ritka pillanatok ezek, de arra nem volt erőm h a haveromnak elmagyarázzam, h most kell megcsipni.
lóvé sose volt h megcsinájuk, a legközelebb addig jutottunk, h volt egy 5-6 órás lucky streamünk a haverunkkal, amikor minden bejött akárhova mentünk, mindenki haver volt minden fain, de egy lépéssel se jutottunk közelebb ahhoz h valamit leforgassunk.
nekem is meglepő volt h ezt a Pók hálójában-t szcifi-krimiként képzeltem el. valszeg anime hatásra. meg a Strange Days.
a szinopszis:
(amolyan majdnem megvan a sztori de még pár részlet nem tiszta.
vannak kvázi-legális bárok, az azonosito kódok meg a korrupt zsaruk. benne van a sztori.)
Budapest 2040. A központi kormányzat a bűnözés visszaszorítására új azonosítórendszert vezetett be. A közrend fő védelmezője a Nemzeti NyomozóIroda, amelyik az állampolgárok megfigyeléséből származó minden adatot ellenőriz. Az igazoltások mindennaposak a rendőrállam ellen fellépő ellenállás fegyveres akciói miatt. A gazdasági összeomlás magával hozta a korrupciót, ami megjelent a rendőrség soraiban is.
A P Ó K H Á L Ó J Á B A N
írta Frank Chi
Egy éjszaka szolgálaton kívüli rendőrök ellen történik támadás. A rendőrség vizsgálati csoportot állít fel, és különböző szálakon indul el a nyomozás.
A metró aluljárókban ismeretlen betegségektől szenvednek mint a leprások. A városban oxigén-bárok vannak, mert a város levegője nem túl jó hatással van a koncentrációra és a közérzetre. Ezért legalizálták az euforiátokat, ami szintén korai elhalálozásokat okoz, közlekedési baleset vagy hirtelen szívleállás formájában, de a város hozzászokott, a halál jó, "tisztul a társadalom".
A gyilkosság gyanusítottja távozott egy géppel az országból - a nyomozó ellenőrzi a személyi okosgépén a nevet, amit a halott rendőrök híváslistáján szereplő alaktól szereznek meg.
Azonban hiba történik a rendszerben. Néhány perccel később a gyanusított azonosítóját regisztrálja a rendszer városban. Egy másik férfi fényképével.
A rendőrök visszatérnek a kapitányságra. Hihetetlenkedve mondják el a dolgot, mindenki ráfogja az elektronika ördögére. Azt az alakot, akivel a rendőrök korábban kihallgattak, holtan találják egy kukában a lakásától nem messze.
Egy másik férfitól, aki találkozott a halottal, előkerül egy hangfelvétel, amiből kiderül, hogy a rendőrök meggyilkolását megrendelték... Utánanéznek, min dolgoztak. A rendőri vezetők, akik alatt a rendőrök dolgoztak, senki se akar tudni semmit, az ügyirataik eltűntek... A kihallgatottat elrabolják, az újfajta azonosító-rendszerrel jutottak a nyomára.
Ha ki akarják deríteni az igazságot, az ügyben nyomozóknak előbb kell eljutnia az eltűnt gyanusítotthoz, mielőtt a korrupt rendőri vezetők az erőszakszervezet teljes erejével az elrabolt bűntársból kiszedett információk alapján végleg elvarrják aszálakat...
: egy zsaru beépül egy bűnözői csoportba, miután társát megölték. a csoport egy ékszerbolt kirablására készül, és a rablás után túszul ejtik az eladólányt, aki a zsaru ismerőse.
FADE IN:
EXT. FÖLDÚT - ESTE
Egy kocsi áll meg a földúton a vasúti híd alatt. Egy másik kocsi már ott áll. Két bõrkabátos arc száll ki a kocsiból. Az érkezõ kocsin kialszanak a fények. A másik kocsiból is kiszállnak ketten bõrkabátban. A vezetõ borostás, ürge ingujjban (JARABIK), a másik napszemüvegét homlokán hordó pólós srác (TAMÁS).
JARABIK Várj meg itt.
Jarabik szóba elegyedik a két taggal a kocsijuknál...
AZ EGYIK TAG Nem kétség. Ez zsaru.
...és félpillantásokat meregetnek Tamás felé. Jarabik tesz egy mozdulatot, majd megindulnak Jarabik kocsija felé. Tamás felé közelítenek...arcuk kifejezéstelen...
JARABIK Minden rendben. Azt akarják tudni, hogy nincs nálunk fegyver.
TAMÁS Csak lassan a tes--
A két tag úgy tesz, egyikük felemeli a kezeit, a másik is bizalom-gerjesztõnek igyekszik mutatkozni, mikor... Jarabik egy lövést enged Tamásba, mire a másik két tag is fegyvert ránt...
s KIVÉGZIK õt a vasúti híd alatt.
SUPER : EGY HÉTTEL KÉSÕBB
INT. JÁTÉKTEREM - DÉLUTÁN
Ülik körül a gépi rulett-asztalt. A golyó ráesik a számra - LACI (Tinger 'Tingli', 30, bõrkabát, ing) elvesztette az utolsó pénzét, amit feltett a gépre.
LACI Ki tud nekem kölcsönadni?
Körbenéz az asztalon, de a többi játékos nem szól. A játékterem tulajdonosának...
LACI Józsi, adj nekem egy százast. A tulajdonos gúnyosan elmosolyodik - Ne nézz már baleknak.
EXT. UTCA - ESTEFELÉ
Tinger Laci kilép az utcára, s elindul hazafelé, amikor egy lányt vesz észre az utca másik oldalán, akire rászállt három srác.
SRÁCOK Hova mész cicababa? Ne siess úgy.
Elkezdik õt fogdosni, tapogatni, megrántják a kezében cipelt táskát...
SRÁC 1 Mi van nálad?
A lány ingerülten rájuk szól.
LÁNY Mit akartok?
SRÁC 2 Hú, de tüzes a puni. Hiányzik valami?
Tinger az utca túloldalán odafele fordul ás elindul arra...
SRÁC 3 Tõlünk megkaphatod. Na mit szólsz, három ilyen fess srác. Elintéz téged rendesen. Minden lyukba jut egy káró.
SRÁC 1 Élvezni fogod, hogy elájulsz bele.
Benyúlnak a ruhája alá...
SRÁC 1 Mutasd csak mi van itt.
LÁNY Hagyjatok!
Tinger odaér hozzájuk.
LACI Mi az, nem tudtok viselkedni?
SRÁC 1 Te meg mit akarsz?
A három srác fenyegetõen feléje fordul. Az egyik kezében penge villan. Egy pillanatnyi vihar elõtti csönd...
Tingerre támad az egyik - belsõ combjára rúg, Laci kifordul, s fordulatból arcon vágja, hogy megtántorodik. A másik srác késsel támad...
Laci elkapja a kezét, s gyomron vágja. Kicsavarja a kezébõl a kést, s ahogy kiesik, elkapja. A srác hátravágódik, elsodorva a lány táskáját.
A harmadik srác egy viperával feléje üt, de Laci elhajol, s lábszáron szúrja, majd ahogy megdõl, mellberúgja, mire a srác hátraesik a földre.
A kést fenyegetõen emeli fel a srácok felé. Feltápászkodnak.
SRÁCOK Jól van, nincs gond.
Ahogy a srácok eltûnnek, a lány felé fordul. Lehajol, s segít neki felszedni a kidõlt táska tartalmát.
LACI Vigyázni kell errefelé. Rossz alakok mászkálnak itt estefelé.
COLOS EDZőJE Ne hagyd magad! (pofánvágja balról jobbról) Lassú vagy, úgy mozogsz mint egy zombi. Pofozóbábnak jöttél? Töröld el a száját egy-kétszer, lássam érsz még valamit...
Gong. Colos kivágódik a ringbe, ellenfele kemény alak, jön felé... üt, Colos kimozdul az útjából...
keze nincs fönt, látjuk, hogy azt csinálja, amiről az edző beszélt, nem támad, szinte vonzza az ütéseket magához, míg végül - egy eltalálja, lecsúszik a válláról...
mire komolyabban felszívja magát, vicsorog ellenfelére és egy pofont ad balról neki...
ami az csak jobban feltüzeli és ütéseket indít felé... de szinte kötélnek szalad...
mire Colos int neki 'Erre vagyok' - az meg is indítja a támadást...
de Colos elhajol, bevisz egyet az állkapcsára alulról, ballal könyökkel bevégzi a munkát a megrökött testen, s az e-l-d-ő-ő-őlll.
A bíró - egy nagytestű szakállas - a sarokba inti és számolni kezd a kiütött fölött... Nem inkább a szemét kéne megnézni?
Nem, még rándul egyet... 3... 2... 1.
Vége. Colosé az öv... a válla fölött tartja... páran a közönségben állnak, füttyszó, hangzavar... miközben ellenfelét vizsgálják, mind a négy irányba meghajol...
Lefelé jön a szorítóból...
Szemével az edzőt keresi...
Látja hogy valakik rángatják el. Emberek lépnek elé...
Mosolygó vállát veregető kocsmatöltelékek... Az edző eltűnik a szeme elől...
Az öltöző folyosóján végig...
Szembejön vele a gyúró - kérdő tekintet. 2.
COLOS Látta Józsi bát?
Fejingatás a válasz.
Lézengő kidobóember...
Colos vissza az öltözőbe, kiveszi kabátját a szekrényből... Elindul kifelé... Kutatóan méri végig a tömeget az ajtó felé...
Ketten állják útját...
SRÁC Hé Colos...
egyikük kést ránt elő... másik egykedvűen figyeli Colost...
mire az hirtelen megsuhintja őket a kabátjával, gyomronrúgja a késest, a másikat meg ellöki és kitör a
EXT. SPORTEGYESÜLET - ESTE
ki az ajtón a hűvös éjszakába...
majd tovább a parkoló irányába.
SRÁC 2 (hátulról) Naa!
egy baseball ütővel a feje fölött rohan felé... Colos lenyúl a földre, s egy kődarabot kap föl...
majd homlokon dobja a felé rohanó srácot, és az koppanva összecsuklik.
Egy kocsit hallunk kitolatni a parkolóból.
Egy srác kezd el ordibálni.
SRÁC 3 ők voltak azok. Ott mennek! ők vitték el!
Colos beül a kocsijába, begyújt és kifarol. A másik kocsi fényei egyre halványabbak az éjszakában...
Ahogy Colos kikanyarodik az útra, a távolodó farfények kihunynak.
INT. COLOS KOCSIJA - ESTE
Colos rálép a gázra, az előtte levő kocsi eltűnik a tömb mögött...
vakrepülés-- 3. s mire a tömb sarkára ér, egy hármas kereszteződés van előtte, a kocsi eltűnt...
Elindul az egyik úton...
EXT. UTCÁK - ESTE
Colos kocsija építkezések mellett halad el, daruk, romos házak...
[nyitókép] mert mindenkinek csak arra van érkezete
FADE IN:
NARRÁCIÓ A 19. század elnyomása életre hívta a magyar betyárt, a szegénylegényekből, szökött katonákból álló, a hivatalos állam által üldözött, az alföld pusztáin bujdosó-csavargó rablóbandákat.
EXT. PUSZTA - ESTEFELÉ
A nádas szélén a fű zúgását, lombok suhogását hallani. Kuvikk szólal. A sás között a derékig érő vízben lapul egy ember, s ahogy kiemelkedik a vízből, látjuk, hogy lovon ül. A víz lecsorog, s a ló gázol át ki a partra, ami egy tisztáson túl mezőségben folytatódik. A mezőn a pusztán lócsorda legelészik. A pásztor is kivehető a botjáról.
VÁGÁS: A lovak bődületesen megindulnak, reng a föld, a betyár a meginduló csordában nagy igyekezettel tartja a lovát... Felcsattannak az ostorok... A csorda kezd egy irányba haladni... A leválasztott lovak a gázló felé tartanak, belezúdulnak a derékig érő vízbe... A betyár pányvát dob az egyik ló nyakára... a szuszogó, hömpölygő állat-tömeg... mire a csordás kiáltozva igyekszik visszaterelni a lovakat... a betyárok a messzire nyúló pusztába vesznek...
EXT. NÁDFEDELES FAHÁZ - NAPPAL
A halastavat szegélyező fasávban egy kunyhó húzódik meg. Pandúrok jelennek meg. Leszállnak a lovakról.
PANDÚR András!
A feleség kijött a lódobogásra. Arcán ijedelem.
PANDÚR András itthon van?
Az egyik pandúr észrevesz egy lovat a ház oldalánál.
PANDÚR2 Az a lú honnan van?
A ház mögött egy alak fut elfelé...
PANDÚR2 Ott van! Ott fut!
A pandúrok üldözőbe veszik, vágtába sarkallják a lovakat...
VÁGÁS: véres arccal bilincsbe verve ló után húzva hozzák vissza a házhoz... a feleség és két kis gyerekük szeme láttára.
ANDRÁS Bocsássatok meg nekem...
PANDÚR Hát ez a jómadár se énekel már többet.
ANDRÁS FELESÉGE Mit akarnak tőle?
PANDÚR Azt majd meglátjuk. Azt hiszitek ujjat húztok a törvénnyel, parasztok?
s az egyik pandúr fáklyát dob a nádfedeles házra, s kunyhó nyomban lángra kap, fekete füstöt okádva beborítja a környéket. ...a pandúrok ott hagyják őket, Andrást maguk után húzva a láncon.
EXT. FALU - AKASZTÓMEZő - NAPPAL
A falu népe kint van az akasztás hírére. A nő és a gyerek halad a nézelődök közt... több bitó áll az akasztómezőn - a gyerek az előtte magasodó emberek fölött kiveszi a bitófát és az emelvényt... Dobpergés.
JEGYZő Az itt jelenlévő haramia Rúzsa Andrást kötél általi halálra ítéltetik, mivel ló és marhalopás vétségében találtatott bűnösnek. A másik Pál István marhalopás vétsége miatt, amit közösen követtek el, pénzszerzés céljából.
Újabb dobpergés. Az egyik betyár, István énekelni kezd egy betyárdalt, s a következő sort már András is énekli. A hóhérszolgák előre vezetik a hátrakötözött kezű férfiakat és a nyakukra teszik a hurkot. A hóhér - egy pandúr előre lép, és hátulról beléjük rúg, lelökve őket a légüres fojtogató torzult arcú szenvedésbe. A gyerek Sándor szótlanul nézi ahogy a két férfi lóg. Az anyja elkapja a kezét, és húzza magával el onnan. El a térről, el ebből az átkozott városból.
EXT. EGYKORI NÁDFEDELES HÁZ
Porig leégve korommal beborítva. A nő és fia áll, nézik egykori életük helyszínét.